رسانه معتبر موسیقی گیلان

تصنیف «بانوجان» مازندرانی در مجموعه «وارش» گیلانی چه می‌کند؟

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
لطفا یک افزونه تاریخ نصب کنید.

تصنیف «بانوجان» مازندرانی در مجموعه «وارش» گیلانی چه می‌کند؟

اخبار تکمیلی در ادامه مطلب

به گزارش رشت موزیک ایلیا محمدی نیا در سینماسینما گفت:

همزمان با پخش نخستین قسمت های مجموعه تلویزیونی «وارش» به کارگردانی احمد کاوری از شبکه سوم سیما در یادداشتی با عنوان “وارشی که برای گیلان رحمت نشد” نوشتم که: ایران سرزمین تنوع فرهنگ ها و قومیت هاست.در طول تاریخ کمتر این تنوع فرهنگی و قومیتی باعث جدال و جنگ و نفرت شده است. با این همه در سالهای اخیر تلویزیون به عنوان رسانه ملی!!! که به نظر می رسدجایگاهی ویژه در ایجاد همبستگی میان اقوام و قومیت ها را دارد این رسالت را فراموش کرده و نه تنها هوشمندانه و ظریف به تقویت باور همدلی و همبستگی میان اقوام نپرداخته است بلکه درپاره ای اوقات با ساخت و تولید برنامه و سریال های تلویزیونی ناخواسته و از سر ناآگاهی و در بسیاری از موارد و یا از سر کم کاری و بی اطلاعی بعضی مدیران ذی ربط در سازمان صدا و سیما که صرفا به جهت تعهد بر منصبی نشستن و نه، تعهد در کنار تخصص، بر دامنه اختلافات دامن زده و آتش بیار معرکه ای شده اند که تبعات سوء آن تا سالها در جامعه باقی خواهد ماند.
قسمت پایانی این مجموعه نشان داد که نه کارگردان و نه تدوینگر مجموعه و نه ناظر پخش در تلویزیون و نه حتی یک نفر در شبکه فرهیخته و عریض و طویل سوم سیما اساسا فرق بین زبان و گویش مازندرانی و گیلانی را باهم نمی داند.قصه مجموعه وارش درباره چند خانواده گیلانی است که درگیر ماجراهایی می شوند اما مجموعه در قسمت پایانی با تصنیف معروف مازندرانی با عنوان « بانو جان» به پایان می رسد. به همین سادگی.
این امر نشان می دهد که در تلویزیون در پاره ای اوقات متاسفانه در تایید فیلمنامه هایی که به قومیت ها و گویش های متنوع در ایران پرداخته شده نظارت شایسته ای وجود ندارد. هر چند صرف داشتن فیلمنامه ای کامل هم منتج به نتیجه مورد نظر نمی شود چرا که استفاده از کارگردانانی که اشراف کافی بر فرهنگ و خرده فرهنگها و گویش و سنن این قومیت ها ندارند به رغم در اختیار داشتن فیلمنامه ای کامل باعث اثری بی نقص نمی شود.امری که پیشتر در مجموعه پر هزینه «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی اتفاق افتاد و پخش مجموعه با اعتراض گسترده اقوام بختیاری و لر برای همیشه به محاق توقیف رفت.
تا کی قرار است این آزمون و خطا سیمای ملی با این هزینه های هنگفت در این شرایط سخت ادامه داشته باشد؟

به این پست امتیاز دهید.
Likes29Dislikes2

538 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : 1 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

Sajjad Yousefipour
00
حجت قادری
سه شنبه , 1 بهمن 1398
پاسخ

با درود.. همانطور که فرمودید.. فعلن در ایران تعهد ملاک است..نه تخصص...ـمتاسفانه با نگاه به سوابق تحصیلی هنرمندان مشخصص است که اکثرن تحصیلاتشان هیچ ربطی به هنر و کارتلویزیون ندارد.. و بخاطر ظاهر زیبا و داشتن رانت به کار هنری روی آوردند.. سریال وارش سراسر اشکال داشت..از قالپاق پیکانی که در دهه ۸۰ ساخته شد نه در سال ۶۰..از تلفن منزل وارش...که تا سال ۸۰ اکثر منازل شهر رشت تلفن نداشت و در روستای قاضیان تلفن ثابت وجود داشت و عیبهای دیگر که در این مجال نمیگنجد.. اگر این فیلم در مورد قوم گیلان بود که بتید بجای سالار عقیلی... یه ترانه گیلکی در تیتراڗ استفاده میشد... خلاصه بی تدبیری و عدم شناخت قومیتها و فرهنگای اصیل ایران... کاملن بچشم میخورد... ایکاش تهیه کننده این سریا.. خودش یکبار آن را مجدد...میدید.. آنوقت متوجه میشد ..چه شاهکار هنری خلق کرده است..
پیروز و مانا باشید
یاحـــــ.ـق

Likes0Dislikes0


کانال تلگرام رشت موزیک